Mely esetekben kötelező egy eljárásba FAKSZ-ot bevonni, milyen feladatokat kell ellátnia a szaktanácsadónak, illetve hogyan történik az előzetes regisztráció?
A hatályos közbeszerzési törvény a közbeszerzési tanácsadók vonatkozásában is jelentős újításokat hozott. A 2003-as közbeszerzési törvény óta a Hivatalos Közbeszerzési Tanácsadók (HKT) voltak, akik kötelezően, vagy választhatóan közreműködtek a közbeszerzési eljárásokban. Az új törvény a Felelős Akkreditált Közbeszerzési Szaktanácsadó (FAKSZ) intézményét vezette be. Az átmeneti 46/2015. (XI. 2.) MvM rendeletben, majd a jelenleg is hatályos 14/2016. (V. 25.) MvM rendeletben megismerhető újításokat az alábbiakban foglaljuk össze:
A közbeszerzési eljárásba az alábbi esetekben kötelező FAKSZ-ot bevonni:
- részben vagy egészben európai uniós forrásból megvalósuló közbeszerzés;
- árubeszerzés és szolgáltatás megrendelése esetén az uniós értékhatárt meghaladó (nettó 64.135.830,- forint) közbeszerzés esetén;
- építési beruházás esetén az 500 millió forintot meghaladó értékű közbeszerzési eljárásba.
- A FAKSZ szolgáltatásra vonatkozó szerződés megkötésére nem kell közbeszerzési eljárást lefolytatni nettó 64.135.830,- forint értékig;
- Az ügyvédi, vagy a FAKSZ képviselet kötelező a Közbeszerzési Döntőbizottság előtti jogorvoslati eljárásban.
- A FAKSZ-ok 2 főt jelölnek a Közbeszerzési Hatóság Tanácsába
- A FAKSZ-okra vonatkozó részletes szabályokat a Miniszterelnökséget vezető miniszter határozza meg.
A rendelet bevezeti a FAKSZ ellenjegyzés intézményét, mellyel a FAKSZ felelősséget vállal az általa ellenjegyzet dokumentumok jogszerűségéért. Az alábbi dokumentumok ellenjegyeztetése kötelező:
- a közbeszerzési eljárást megindító felhívás;
- a közbeszerzési dokumentumok;
- a bontási jegyzőkönyv, jegyzőkönyvek;
- az összegezés, összegezések.
A fenti felsorolás alapján a FAKSZ tehát a teljes közbeszerzési eljárás jogszerűségéért vállal felelősséget.
- A FAKSZ a közbeszerzési eljárás előkészítése és lefolytatása során a közbeszerzési szakértelmet biztosítja, a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadás körébe eső feladatokat személyesen köteles ellátni.
- A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó - az eljárást megindító felhívás közzétételét vagy megküldését követő 24 órán belül - köteles a [email protected] funkcionális e-mail címre megküldeni az alábbiak szerint azon közbeszerzési eljárás adatait, amelynek lebonyolításában közreműködik: ajánlatkérő neve; közbeszerzés becsült értéke; közbeszerzési eljárás tárgya; közbeszerzési eljárás fajtája; közbeszerzési eljárás azonosító száma (TED/KÉ).
- A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó tevékenysége körében aláírásávalés az előzetes regisztráció során kapott lajstromszámát feltüntető pecséttel ellen jegyzi a közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumokat.
- A korábbi HKT gyakorlattal ellentétben jogi személyek már nem regisztrálhatnak, FAKSZ-ként csak természetes személyek járhatnak el.
A 2016. május 25-én megjelent 14/2016. (V. 25.) MvM rendelet főbb szabályai:
A FAKSZ-ként történő előzetes regisztráció feltételei:
- felsőfokú végzettség;
- közbeszerzési gyakorlat;
- felelősségbiztosítás (káreseményenként legalább 25 millió forint, évenként legalább 50 millió forint értékben)
- erkölcsi bizonyítvány megléte
- nyilatkozat benyújtása kizáró okok fenn nem állásáról
- szakmai képzések elvégzése
- 75.000 forint regisztrációs díj befizetése
A kérelmező az előzetes regisztráció iránti kérelméhez a következőket csatolja:
- felsőfokú végzettségét igazoló diploma vagy oklevél másolatát,
- közbeszerzési gyakorlat igazolására vonatkozó 3. § és 4. § szerinti dokumentumokat, felelősségbiztosítási kötvény másolatát [kivéve az 5. § (3) bekezdés szerinti esetben],
- erkölcsi bizonyítványt, vagy annak másolatát,
- büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatát, mely szerint vele szemben a Kbt. 187. § (8) bekezdésében meghatározott kizáró okok nem állnak fenn,
- igazolást, amely bizonyítja, hogy a FAKSZ-ok kötelező közbeszerzési szakmai képzésére vonatkozó követelményeket teljesítette, és
- az előzetes regisztráció díjának befizetését igazoló készpénz-átutalási megbízás vagy átutalási megbízás másolatát.
A Közbeszerzési Hatóság oldalán közzétett tájékoztatás: http://www.kozbeszerzes.hu/tevekenysegek/faksz/
Közbeszerzési kérdésekben mi vagyunk a legjobbak! Forduljon hozzánk bizalommal!
Kövessen minket a facebookon, hogy további hasznos információkhoz juthasson!
https://www.facebook.com/kozbeszguru.hu